Túra a Sasok Földjén – Albánia

Az utazás

Albán zászló

Miért éppen Albánia ?”

Nos, a válasz egyszerű. Mert szép természeti adottságokkal rendelkezik, mert egzotikus, mert a távolság “megszűri” az oda látogatókat, mert a helyi lakosok kedvesek és barátságosak.

Néhány gondolat az online oldalakon fellelhető tévhitekről.

• “Sok a szemét..” Egyáltalán nem igaz, nem szemetes az ország, sőt nagy gondot fordítanak a városok, utak tisztítására, igaz az elődök hagyatékát nem mindenhol sikerült még felszámolni.
  • “Rosszak az utak..” Hát nem! Vannak jó minőségűek és rosszak, mint mindenhol.
  • Nem  “lepukkant csillagos autók vannak tele az utak..”

A közlekedést viszont szokni kell, mert itt haladáspárti autósok vannak, azaz mindenki megy ahol és ahogyan tud. Mondhatjuk úgy is kihasználják az út minden egyes részét.

Podgorica felől az Albán határhoz az E762 -es úton érkeztünk, végig autóztuk a Shkodra Albán oldalát, és rövid késő délutáni sétát tartottunk Koplik nyüzsgő belvárosában, ahol igazi Balkán “utcaélet” fogadott bennünket.

previous arrow
next arrow
Slider
Koplikot elhagyva az SH1 (E762) -es úton sík mezőgazdasági területen áthaladva folytattuk utunkat délre előbb Shkodra, majd Lezha városán áthaladva. Az út mentén levendula és fűszernövény táblák üde illata töltötte be az autót. (Klíma kikapcsolva ablak leengedve)  Tiranához annyira nem volt kedvünk, ezért még Tirana előtt utat váltottunk és elindultunk a tenger és Durrës  irányába. Alkonyatot követően érkeztünk a városba, ahol navigációs hiba és útlezárás következtében lehetőségünk volt megismerni a belváros kora esti készülődését az éjszakai életre. Igazi tengerparti nyüzsgés, kirakatok, éttermi illatok, helyiek és turisták keresztül kasul mindenütt. Durrëst elhagyva az SH8-on Fier érintésével érkeztünk meg Vlorába Albánia egyik legrégebbi településére. A város megnézése vissza útra volt tervezve, az éjszaka leple alatt szép csendesen áthaladtunk a városon, hogy a tengertől lassan távolodva érintetlen Llogara természetvédelmi terület mellett eljussunk a hegyek közé. Ezt az utat Európa egyik legszebb szerpentinjei között tartják nyilván, joggal. Dhermi városát elhagyva rövid pihenést követően a reggeli napkeltében érkeztünk meg célállomásunkra, a tengerpart Himara kisvároskába, amely még éppen csak ébredezett. Egy rövid alvás a tengerpart tiszta kavicságyán és egy mártózás a  27C-os tengerben egy pillanat alatt feledtette a hosszú utazást.
Himarë
A kisvárosnak hosszan elnyúló kavicsos és tiszta vizű város tengerpartja van, szinte bárhol lehet fürödni. A város két szélén már sziklás magas partok meredeznek, melyek mellett kajakkal elhaladva kikötésre és fürdőzésre alkalmas “magán” öblöcskéket lehet találni. Kicsit távolabb evezve nekünk is hamarosan meglett a “saját fürdőkádunk” egy kb. 15 méter széles hófehér kavicsos partszakaszon. A part mellett evezgetve olyan eldugott látványosságokat lehet találni, mint használaton kívüli sziklába épített naszád tároló, vagy éppen vízi megfigyelő állások, azaz bunkerek. Evezésünk célpontja azonban Porto Palero volt, ahol az előző napon szárazföldről már bejárt jó állapotban fennmaradt velencei stílusú erődöt akartuk megnézni.

Érdemes egy gyalogos kirándulást tenni a város felett épült Himarë Fshat történelmi házaihoz, itt található ugyanis az egyik helyi nevezetesség a Kisha e Shën Janit ortodox templom valamint szép kilátás nyílik a városra, a tengerre és nem utolsó sorban a környező hegyekre.

ortodox templom

Kisha e Shën Janit ortodox templom

Déli irányban egy kicsit távolabb merészkedve autóval és egy kis sétával könnyen elérhető a Kék szem forrás,  vagy Syri i kaltër.  Ez amolyan turista látványosság, a belépőt szedő személyzet a magyar rendszámtáblát látva, természetes magyar szavakkal üdvözöl, amelyen még bőbeszédű olasz stopposaink is elcsodálkoznak. Maga a forrás a hegyek között hatalmas erővel tör fel a sziklák alól és gyorsan eltűnik a páfrányok között. Mint mindenki, mi is “ellenőriztük” a hőfokát, a bátrabbak, mint útitársaink meg is mártóznak a forrás táblálta hűvös patakban.

Autós túránk végállomása Saradna egy igazi görögös üdülőhely, amely közel a határhoz és csak egy karnyújtásnyira Korfu mellett található. Szerencsére még előszezoni hangulatban van város, amely virágzó fáival és leandereivel, hosszú kifogástalanul tiszta parttal és vendéglőkkel  várja a közelgő szezont.